Blog

YouTube op tv of TV op YouTube?

Geke van Gurp
2 min

De lijnen tussen YouTube en TV vervagen steeds meer. Google publiceerde een onderzoek waarin deze vage lijnen duidelijk zichtbaar zijn. Mensen kijken YouTube-filmpjes via hun TV en ze kijken TV-programma's op YouTube. Bekijk de resultaten in deze blog met mooie infographicbeelden die Google beschikbaar stelde.

Waar consumenten eerst video's bekeken op voornamelijk één scherm, is dit nu veranderd. Door de hoeveelheid devices die we in bezit hebben, worden video's ook op tal van devices bekeken. 

Multi-screen consumptie

Volwassenen vinden het 5x zo prettig om video's te bekijken via online platforms dan via een kabel of broadcast TV. 
2 op 3 de mensen in het onderzoek geeft aan dat ze een ander device gebruiken tijdens het televisie kijken.
92% van de YouYube gebruikers bekijkt YouTube video's op hun mobiele device
  

Grenzen vervagen

Steeds vaker worden er TV-programma's op YouTube teruggekeken en steeds vaker worden er YouTube video's via de TV bekeken.

  

Wat daarnaast opvallend is, is dat het aantal TV-programma's dat op YouTube te bekijken is vanaf 2013 gestegen is met 230%! Daarnaast besteden de consumenten de helft van hun tijd achter de televisie om YouTube video's te bekijken. 

Iedereen kijkt met een eigen doel 

48% van de moeders gebruikt YouTube op hun TV  en kijkt de YouTube video's met hun kinderen.
25% van de kijkers die YouTube video's op hun TV bekijken, kijken om YouTube video's te delen met hun familie of vrienden. 
  

YouTube bereikt meer 18+'ers dan TV!

Tenslotte bleek uit het onderzoek dat YouTube op een gemiddelde dag meer 18+ kijkers bereikt dan welk TV station dan ook. 


Moet ik YouTube inzetten?

Is het succesvol om je video's via YouTube te delen en optimaliseren? Ja, absoluut! YouTube blijft groeien en de grens tussen TV en YouTube zal alleen maar verder vervagen. Benieuwd hoe jij je video's goed via YouTube kunt delen en instellen, zodat je maximaal bereik hebt? Neem gerust eens contact met ons op!

Bron: Google

Wat kunnen wij creëren voor jouw budget?

Maak kennis
Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!