Blog

Het complete stappenplan om succesvol te adverteren op YouTube

2 min

Video speelt een steeds grotere rol in het succesvol promoten van producten. Op social media - maar ook daarbuiten - is dat veelvuldig terug te zien. Zo wordt massaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van affiliate marketing.

Zelfs literaire uitgeverijen – om maar een oerconservatieve sector te noemen – wagen zich inmiddels veelvuldig aan het maken van boektrailers. In de meeste gevallen gebeurt dit via YouTube. In dit blog lees je wat er zoal komt kijken bij adverteren op YouTube en hoe je jouw videocampagne tot een succes maakt.

Waarom adverteren op YouTube een goed idee is 

Ook bedrijven in sectoren die niet per se creatief van aard zijn, integreren video steeds vaker in hun marketingstrategie. Als videoproductiebedrijf verbaast ons dat niets: de meerwaarde komt vanuit de combinatie van tekst, beeld en geluid. Je spreekt er meerdere zintuigen mee aan en kunt de kijker op diverse manieren tegelijk prikkelen.

Het beste en meest gebruiksvriendelijke medium waarop je met video kunt adverteren is natuurlijk YouTube. YouTube is dusdanig laagdrempelig dat je geen speciale kennis nodig hebt, maar dat is niet de enige reden om voor dit medium te kiezen. Met meer dan een miljard unieke bezoekers per maand, is je bereik namelijk enorm. Sterker nog: het zou zonde zijn om niet te putten uit zo’n grote bron aan potentiële klanten.

In drie stappen naar je eerste videoadvertentie

Stap 1. Maak je video

Dit klinkt nogal captain obvious, maar vergis je niet: voor het maken van een goede advertentie- of promotievideo is een flinke dosis voorbereiding nodig.

Strategie
Allereerst is het essentieel dat je video in lijn ligt met de identiteit van je bedrijf. Oftewel: met wat je wilt uitstralen richting de klant. Dat geldt trouwens niet alleen voor video, maar voor alle manieren waarop je je op het internet profileert. Wat betreft video geldt dat voor de manier waarop je beeld gebruikt, maar ook geluid en script.

Tips & tricks uit de industrie
Uit onderzoek blijkt dat de meest succesvolle advertentievideo’s op YouTube tussen de 15 en 20 seconden duren en dat het essentieel is om kijkers binnen de eerste 5 seconden te ‘grijpen’ met je content. Dit is van belang omdat een kijker na vijf seconden de mogelijkheid krijgt om je video weg te klikken. Natuurlijk is het net als bij landingspagina’s ook erg belangrijk om een heldere, aantrekkelijke call-to-action toe te voegen.

Stap 2. Upload je video op YouTube

Vanaf stap 2 wordt het allemaal een stuk eenvoudiger. Het bulkwerk is inmiddels gedaan en de video hoeft alleen nog online te worden gezet en richting de juiste doelgroep te worden geadverteerd.

Onder de noemer “write what you know best, link to the rest” raad ik je aan om hier meer te lezen over het uploaden van een advertentievideo op YouTube.

Stap 3. Kies de juiste doelgroep (en betaal niet voor kijkers die daarbuiten vallen)

Je weet inmiddels dat je video in lijn moet liggen met je strategie. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat je al exact weet voor welke doelgroep je video is bestemd. YouTube heeft als grote voordeel dat je je video advertising zo kunt afstemmen dat je enkel betaald voor geïnteresseerden. Dat wil zeggen dat alleen potentiële klanten jouw video te zien krijgen.

Drie mogelijkheden om te adverteren op YouTube: welke kies jij?

Je kent nu de voordelen van adverteren op YouTube. Ook heb je – om in videotermen te blijven – een beeld gevormd van de stappen die je moet ondernemen om je video-advertentie op YouTube te uploaden én weet je dat je doelgericht kunt adverteren.

YouTube weet als geen ander hoe divers hun adverteerders zijn en daarom geven ze drie compleet verschillende advertentiemogelijkheden.

  • In-Stream
  • In-Display
  • In-Search

In-Stream adverteren

Dit wil zeggen dat jouw video wordt afgespeeld vóór, tijdens of na het kijken van een YouTube-video. Kortom: het zijn die advertenties die je na 5 seconden kunt wegklikken. Het grote voordeel hiervan is dat je pas betaalt wanneer klanten je advertentie minimaal 30 seconden bekijken óf volledig afkijken. Je bent dus geen geld kwijt aan mensen die toch niet geïnteresseerd zijn. En daar zit nóg een voordeel aan: ook al zijn mensen niet geïnteresseerd, ze zijn wel in aanraking gekomen met je bedrijf. En ook al is het maar voor 5 seconden; het vergroot alsnog je exposure. 

Er is ook een variant genaamd de bumper ad. Deze advertentie duurt slechts 6 seconden, maar moet wel verplicht worden afgekeken. Als je daar meer over wilt weten, kun je hier verder lezen. Een voorbeeld van een bumper ad vind je hieronder.

In-Display adverteren

Deze vorm van adverteren is iets complexer. Hierbij wordt je video namelijk getoond in het zogenaamde Google Display Netwerk. Wat dat netwerk precies inhoudt, kun je zien in de video hieronder:

Je betaalt in het geval van In-Display-advertenties alleen wanneer mensen doelbewust op je video klikken.

In-Search adverteren

Deze manier van adverteren lijkt een beetje op de AdWords-advertenties die je in Google kunt gebruiken. Op basis van zoektermen die bezoekers van YouTube invoeren, kun je je doelgroep targeten. Aanvullend daarop kun je ook targeten op geslacht, leeftijd en interesses. Ook voor deze vorm van advertising geldt overigens dat je pas betaalt wanneer er wordt geklikt.

 Zelf ook adverteren op YouTube?

Nog eens kort samengevat: adverteren op YouTube kan op verschillende manieren, heeft goede mogelijkheden om je doelgroep te targeten en is goed voor het verspreiden van je diensten/producten en biedt jouw merk zelfs onder kijkers die weer wegklikken de nodige exposure.

Word jij enthousiast van adverteren op YouTube? Dan hoop ik dat dit blog je alvast op weg heeft geholpen. Zou je graag meer weten over de mogelijkheden van video-advertising? Of wil je dat onze visuele superhelden van BEELDKRACHT to the rescue komen en je helpen bij het maken van een hoogwaardige videocampagne?

Neem contact op

 

Wat kunnen wij creëren voor jouw budget?

Maak kennis
Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!