Blog

Hoe livestreaming jouw klanten tot fans maakt

Arie Vogelaar
2 min

Of het nu om Q&A’s, evenementen, nieuwswaardige gebeurtenissen of entertainment gaat: livestreams zijn niet meer weg te denken van social media. Waren livestreams een jaar of wat geleden nog een uitzondering; vandaag de dag zijn ze eerder de regel.

Dat geldt vooral voor bedrijven in de mediasector, maar ook daarbuiten worden livestreams steeds populairder. In dit blog geven we je uitleg over het waarom, het wanneer en vooral het hoe van livestreams.

De relatie tussen livestreams en klantenbinding

Een livestream is een fantastisch middel om je klanten real-time op de hoogte te houden, maar daarmee houdt het niet op. Sterker nog: daar begint het pas. Livestreams zijn namelijk dé manier om mensen aan je te binden en te evolueren tot fans. Hoe dat komt lees je hieronder.

1. Je bent de ogen en oren van je publiek

Of je nu live verslag doet van een vakgerelateerd evenement, een nieuwswaardige gebeurtenis of een grappige gebeurtenis op een bedrijfsborrel: je publiek voelt zich real-time betrokken bij wat er plaatsvindt.

Met andere woorden: de kijkers krijgen het gevoel dat ze erbij horen en voelen zich daardoor verbonden met jou en je bedrijf. Sommige organisaties pakken dat groots aan, zoals NASA, die live vanuit de ruimte onze prachtige planeet laat zien:

Of wat dacht van je van die bizarre livestream van Felix Baumgartner, die namens Red Bull een supersonische freefall verrichtte:

Al zijn er natuurlijk ook ‘normalere’ vormen van livestreamen. Zo zijn er technologiebedrijven die bijvoorbeeld de nieuwe iPhone live unboxen. Of mediabedrijven die live verslag doen van festivals, bijeenkomsten en feestjes.

2. Je communiceert direct met je publiek

Het mooie aan livestreams is dat ze interactief zijn: je publiek kan reageren op wat je aan het filmen bent en jij kunt daar vervolgens op inspelen (nou ja, behalve als je freefallt vanuit de buitenste atmosferen van de aarde dan natuurlijk...). Een leuk voorbeeld van interactief zijn met je publiek is een Q&A, waarin je direct vragen kunt beantwoorden die kijkers stellen.

Je creëert meer transparantie over wat je doet en kunt

Je klanten zijn ongetwijfeld benieuwd naar de expertise die je in huis hebt. Met livestreams kun je hen tot in detail laten zien hoe je maakt wat je maakt. Of het nu om industrie, IT, het persen van kleding of iets heel anders gaat; je kunt het zo fascinerend maken als je zelf wilt. Door mensen een kijkje ‘achter de schermen’ te geven, bouw je aan klantvertrouwen.

Met deze tips maak je livestreams tot een succes

Op succesvolle livestreams zijn enkele vuistregels van toepassing. Eén daarvan is dat je altijd meerwaarde moet creëren. Livestream alleen als je écht iets leuks, boeiends of belangrijks wilt laten zien. Andere tips zijn:

  • Houd het kort en krachtig (tenzij je 24/7 de aarde filmt vanuit een ruimtestation, zoals NASA);
  • Promoot je bedrijf niet teveel;
  • Betrek de kijker niet alleen als onderdeel van de groep, maar ook als individu;
  • Speel in op de reacties van de kijker.

En de belangrijkste vuistregel: een goede voorbereiding is het halve werk. Dat je video zich live voltrekt, betekent niet dat je je niet grondig kunt voorbereiden. Dit kun je doen door van te voren doelen te stellen voor jezelf én voor de kijker. Weet wat je wilt laten zien, waarom je dat wilt laten zien en welk effect je verwacht.

Geld verdienen met livestreams

Met livestreams genereer je meer bekendheid voor je bedrijf en kun je op inventieve manieren meer omzet genereren. Dit kan op de volgende manieren:

  • Voeg een call-to-action toe, waardoor mensen je site bezoeken;
  • Laat je sponsoren door andere bedrijven in ruil voor exposure;
  • Promoot je eigen producten (wees hier wel voorzichtig mee);
  • Laat kijkers betalen voor het zien van exclusieve content (bijvoorbeeld een belangrijk evenement waarvoor de kaartjes erg duur zijn).

Gaaf! Maar hoe werkt livestreamen?

Je weet nu waarom livestreams effectief zijn, welke soorten livestreams er bestaan en hoe je er direct of indirect geld mee kunt verdienen. Aan al die informatie heb je echter niets als je niet weet hoe livestreamen werkt.

Er zijn meerdere manieren om livestreams te genereren. Dat kan onder meer op YouTube, Instagram, Facebook en Twitter (Periscope). Hieronder zetten we de mogelijkheden voor je op een rijtje:

YouTube Live

 Je kunt hiervoor kiezen wanneer je direct live wilt gaan via YouTube. Dit geeft je de kans om niet alleen de mensen op social media te bereiken (zoals bij Facebook Live) maar ook kijkers die jouw bedrijf of product nog niet kennen.

Wil je weten hoe YouTube Live werkt? Op deze pagina leggen de mensen achter YouTube het glashelder aan je uit.

Instagram Livevideo

Ook op Instagram heb je de mogelijkheid om te livestreamen. Het voordeel van dit medium is dat de drempel om te livestreamen erg laag is. Het is namelijk supersimpel! Wil je weten hoe het werkt? Lees dan wat de wizzkids van Instagram erover zeggen.

Facebook Live

Wil je écht heel simpel livestreamen? Dan is Facebook de way to go. Kost je letterlijk 10 seconden om te leren.

Twitter Periscope

Ook Periscope, de livestreaming app van Twitter, is heel gebruiksvriendelijk. Na het lezen van dit artikel op XGN kun je er moeiteloos mee aan de slag!

Livestreamen iets voor jou?

Zie jij mogelijkheden in livestreamen, maar ben je overweldigd door alle informatie? Of weet je niet precies hoe livestreamen jouw band met de klant kan verbeteren? Neem dan gerust contact met ons op en wij voorzien je van advies.

Arie Vogelaar

Online Marketeer / Scriptwriter

Hoe drink jij je koffie?
Vergezeld van een goed boek!

Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!