Blog

Hoe verander je een mindset met een animatie?

Thijs van der Schaaf
2 min

Bij BEELDKRACHT maken we onder andere animaties. De reden dat we dat doen is iedere keer anders. Over het algemeen worden animaties ingezet als instructie, om iets te verduidelijken of om ingewikkelde informatie op een toegankelijke manier over te dragen. De toepassingen van animaties worden echter steeds talrijker en ze worden voor steeds meer doelen gebruikt. 

Verandering is altijd lastig

Onlangs werden wij benaderd door Medisch Revalidatie Specialist Revant met een wel hele interessante vraag: zij wilden een animatie laten ontwikkelen die chronische longpatiënten ertoe zou aanzetten actie te ondernemen om hun leefstijl te veranderen. Het hebben van een chronische longziekte is namelijk van grote invloed op de manier waarop je leeft en als je een dergelijke aandoening hebt, ben je genoodzaakt om een aantal veranderingen in je leefstijl door te voeren. En veranderen is altijd lastig.

“Informatie is nog geen motivatie.”

Revant werkte al geruime tijd met een documentatiemap die door de longpatiënten kon worden gebruikt als ondersteuning bij die veranderingen, maar deze map was overwegend informatief. Revant was zich ervan bewust dat motivatie een minstens zo belangrijke rol speelt als informatie. Om een gedragsverandering in gang te zetten is er namelijk een verandering in ‘mindset’ nodig en dat bereik je niet alleen met informatie.

Beeldkracht Revant Animatie

Een complexe vraag

Gedurende een uitgebreide strategische sessie is er toen in aanwezigheid van verschillende specialisten van Revant, twee longpatiënten, een conceptontwikkelaar, een scriptschrijver en een animator van BEELDKRACHT in kaart gebracht wat er precies nodig is om chronische longpatiënten aan te zetten tot het ondernemen van de benodigde stappen. Dit begint bij het inschakelen van hulp, tot aan de fase waarin deze patiënten ‘onbewust bekwaam’ zijn in de doorgevoerde verandering.

“De doelgroep - de patiënten dus - waren zelf bij de sessie aanwezig.”

Tijdens deze sessie werd steeds duidelijker dat er nogal wat komt kijken bij het in gang zetten van deze beweging. Het gaat dan bijvoorbeeld over gevoelsmatige aspecten, zoals begrip, trots, acceptatie en waardigheid. Door patiënten via een animatie te laten zien welke uitdagingen en tegenslagen je kan verwachten als je je leven drastisch gaat veranderen, of door gênante of confronterende situaties herkenbaar te maken, voelen patiënten zich gesteund, begrepen en gemotiveerd om verder te gaan, ook als er tegenslagen overwonnen moeten worden.

Een grondige manier van werken

Naar aanleiding van deze eerste strategische sessie heeft BEELDKRACHT een synopsis ontwikkeld die in grote lijnen de verhaallijn van de animatie uiteen zette. Er werd gekozen voor een verhalende vorm, een sterke metafoor die de negatief geladen term ‘longziekte’ kon vervangen en een toegankelijke en zachte illustratietechniek, waarbij het beeldmateriaal werd uitgevoerd in pen en ecoline en later op de computer werd geanimeerd.

“Een metafoor als alternatief voor het beladen woord ‘longziekte’.”

Doordat dit traject zo grondig is aangepakt en alle betrokken partijen (zoals een longarts, een psycholoog, een strateeg, een illustrator, longpatiënten, etc.) voortdurend aangehaakt bleven ontstond er niet alleen een animatie die tot in de kleinste details een antwoord is op de vraag van Revant, maar ook een animatie die heel dicht bij de uiteindelijke doelgroep staat.

Daar doen we het voor

Na een intensief traject van overleg, bijsturen, eindeloos illustreren, animeren en finetunen kon de animatie uiteindelijk in gebruik worden genomen en voor het eerst in de praktijk worden ingezet door een GZ-psycholoog die een patiënt ontving. Het nut en het effect van het eindresultaat van deze intensieve samenwerking kan niet beter worden verwoord dan werd gedaan in de bedankmail die wij daarna ontvingen. Van alle reacties die wij bij BEELDKRACHT op ons werk krijgen zijn dit soort reacties toch wel de mooiste.

Bedankmail revant beeldkracht

 

Thijs van der Schaaf

Strateeg / Scriptwriter

Thijs van der Schaaf is 'strateeg'. Hij initieert en stuurt creatieve en strategische processen voor opdrachtgevers, maar ook intern. Zowel online als offline en zowel binnen als buiten de kaders. Behoefte aan een frisse kijk, een onverwachte oplossing of een mooi verhaal? Bel of mail Thijs!

Hoe drink jij je koffie?
Sterk, zwart en het liefst tijdens een inspirerend gesprek met jou.

Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!