Blog

Youtube of Vimeo?

Thijs van der Schaaf
2 min

Videoplatformen zijn enorm in opkomst. De meest bekende videoplatformen zijn YouTube en Vimeo. Wat zijn de verschillen tussen beide platformen en welk platform kun je het beste gebruiken voor het publiceren van jouw video’s?

Met meer dan anderhalf miljard gebruikers wereldwijd, is YouTube het grootste videoplatform op het web. Vimeo haalt deze statistieken lang niet met enkele tientallen miljoenen leden, maar dat zegt niet direct dat dit platform minder geschikt is dan YouTube. In deze blog werk ik kort de voor- en nadelen uit van beide platformen.

Verschillen tussen Vimeo & YouTube

Op zowel Vimeo als YouTube kun je een eigen kanaal inrichten en video’s uploaden. De verschillen tussen beide websites zijn vrij groot. Qua look en feel is Vimeo veel grafischer dan YouTube. YouTube heeft aan de andere kant een eenvoudigere user interface die zo weinig mogelijk afleid van de video’s. Iedereen kan met de website overweg.


YOUTUBE 

Voordelen:

  • Het platform is volledig gratis.
  • YouTube is een onderdeel van Google. De video’s op YouTube worden vertoond in de zoekresultaten van Google. Een video op YouTube uploaden kan jouw vindbaarheid in de zoekmachines dus vergroten.
  • Het YouTube-kanaal kun je een eigen design geven door de header afbeelding en het logo.
  • Je kunt via YouTube gemakkelijk adverteren met je video’s. Er kan heel specifiek getarget worden op demografie zoals leeftijd, geslacht, locatie en interesses.

Nadelen:

  • Je hebt geen invloed op de advertenties die vertoond worden voor jouw video.
  • Video’s mogen niet langer dan 15 minuten duren. Voor langere video’s kun je eventueel wel toestemming vragen aan YouTube.
  • Je video’s kunnen geblokkeerd worden i.v.m. muziekrechten. Dit gebeurd wanneer je in je video’s muziek gebruikt waar je niet direct aantoonbaar rechten voor hebt gekocht.
  • Je video wordt door YouTube gekoppeld aan andere video content. Het kan gebeuren dat jouw video wordt gekoppeld aan content waar je liever niet mee geassocieerd wilt worden.

VIMEO 

Voordelen:

  • Je kunt de video’s in meerdere bestandsformaten uploaden, namelijk in MOV, MP4, WMV, AVI, DIVX en DV.
  • De kwaliteit van de video’s blijft gewaarborgd.
  • Je kunt je video’s afschermen en alleen aan een bepaalde groep laten zien, met het gebruik van een wachtwoord.
  • De links van je video’s kun je personaliseren, zodat deze gemakkelijker te onthouden en te delen zijn met anderen.
  • Wil je de video op je website plaatsen? Dan heb je bij Vimeo veel opties om de videoplayer volledig aan te passen aan je eigen wensen en deze in te sluiten.

Nadelen:

  • Bij Vimeo moet je een betaald account afnemen, omdat Vimeo niet volledig draait op advertenties. Een business plan is 159 euro per jaar. Het businessplan omvat het volgende: 20 GB wekelijkse storage, onbeperkt HD video plays, geen tijdslimieten of advertenties op je video’s, en uitgebreide statistieken.
  • Video heeft een kleiner publiek dan YouTube.

Welke keuze maak jij tussen beide platformen?

Welk platform kies jij voor je video’s? Om tot een keuze te komen kun je de volgende vragen meenemen in je overweging:

  1. Wat is het doel van je video’s? Wil je een groot bereik creëren en ook organisch vindbaar zijn met je video’s of wil je je portfolio professioneel onder de aandacht brengen.
  2. Waar ga je de video plaatsen? Wil je de video ook op andere websites insluiten? Wanneer je de video wilt insluiten op verschillende pagina’s of platformen, is Vimeo gemakkelijker te gebruiken.

Vragen over het gebruik van beide platformen of wil je je eigen kanaal professioneel inrichten? BEELDKRACHT helpt je graag bij het distribueren van jouw video’s.

Neem contact op

Thijs van der Schaaf

Strateeg / Scriptwriter

Thijs van der Schaaf is 'strateeg'. Hij initieert en stuurt creatieve en strategische processen voor opdrachtgevers, maar ook intern. Zowel online als offline en zowel binnen als buiten de kaders. Behoefte aan een frisse kijk, een onverwachte oplossing of een mooi verhaal? Bel of mail Thijs!

Hoe drink jij je koffie?
Sterk, zwart en het liefst tijdens een inspirerend gesprek met jou.

Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!