YouTube adverteren

YouTube heeft een enorme groei doorgemaakt! Het videoplatform is opgericht in 2005 en valt tegenwoordig in de top 3 meest bezochte websites van de wereld. Ook in Nederland is YouTube erg populair. Elke maand zijn er wel 5,5 miljoen unieke kijkers op YouTube. En dat biedt veel kansen voor bedrijven! Als bedrijf is het namelijk mogelijk om op YouTube te adverteren. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, en daar vertellen wij je graag meer over.

De 3 voordelen van YouTube adverteren

1. YouTube heeft een groot bereik

Je zal misschien denken dat er voornamelijk veel jongeren gebruik maken van YouTube. Niets is minder waar, want een oudere doelgroep is ook prima te bereiken via dit socialmediakanaal. Zo gebruikt 54% van de 40- tot 64-jarigen elke dag YouTube. Oftewel: elke doelgroep is te vinden op Youtube, waardoor elk bedrijf hier gebruik van kan maken.

2. YouTube adverteren is goedkoper dan tv

Tv-commercials kosten veel geld in vergelijking met Youtube advertenties. De productiekosten van een tv-commercial alleen lopen al hoog op. Maar de echte kostenpost zit hem in het bedrag dat je betaalt voor de zendtijd. Vaak kost het al duizenden euro’s om 30 seconden op tv te komen, terwijl je niet heel gedetailleerd inzicht kunt verkrijgen in de doelgroep die je daadwerkelijk bereikt. In tegenstelling tot televisiereclames, kun je voor YouTube-advertenties een dagbudget instellen dat je geheel zelf kunt bepalen. Met een dagbudget van 10 euro heb jij al een advertentie op YouTube staan. Uiteraard kun je met de juiste strategie en targeting het meeste uit je budget halen, waardoor een gepersonaliseerde videomarketingcampagne aan te raden is.

3. Makkelijk je doelgroep bereiken

Wanneer je het goed doet, zijn je Youtube-advertenties zo ingesteld dat je heel makkelijk jouw doelgroep bereikt. Je kunt je target audience op demografische gegevens, online (zoek)gedrag, zoekwoorden en zelfs op bepaalde YouTube-kanalen targeten. Hierdoor verspil je geen geld aan verkeerde leads, maar kun je een zeer specifiek publiek bereiken met jouw boodschap.

Manieren om op YouTube te adverteren

Wanneer je adverteert via YouTube krijgen bezoekers eerst jouw advertentie te zien, voordat ze de gewenste video kunnen bekijken. Het grote voordeel daarvan is dat de gebruikers al volledig gefocust zijn op hun scherm, wat bij een reclameblok op televisie niet altijd het geval is. Je hebt diverse types video's waarmee je op YouTube kunt adverteren. De meest gebruikte zijn 'Bumper Ads' en 'TrueView Instream-advertenties'. Beide vormen hebben uiteraard voor- en nadelen.

Bumper ads

Een Bumper ad is een korte reclame die zes seconden duurt. Deze advertentie kan niet overgeslagen worden, dus de kijker moet blijven kijken. Wanneer je een korte en krachtige boodschap te vertellen hebt, is dit een goede reclame-uiting. Ook is deze optie over het algemeen goedkoper dan een Trueview ad. Met hetzelfde budget kun je namelijk een grotere doelgroep bereiken. Het nadeel van deze variant is echter dat je maar zes seconden de tijd hebt om een boodschap over te brengen - en dat is voor complexere diensten vaak niet voldoende. Toch is er in zes seconden meer mogelijk dan je denkt! Goed om te weten: bij Bumper ads betaal je voor elke 1000 keer dat de video wordt getoond.

Trueview ads

Trueview ads zijn langere reclames die meestal rond de 15 tot 30 seconden duren. De kijker kan deze advertenties na 5 seconden wegklikken. Dit kun je zien als een nadeel, omdat je doelgroep hierdoor niet altijd de volledige boodschap te zien krijgt. Het is daarom belangrijk dat je de kijker in de eerste seconden aanspreekt om de reclame te blijven kijken. Deze variant van adverteren is perfect voor de een meer complexe boodschap.

Bij Trueview ads tot 30 seconden betaal je echter pas als er op je advertentie wordt geklikt. Als de video langer duurt, ga je pas betalen als de kijker langer dan 30 seconden nog aan het kijken is of als er op geklikt wordt.

Heb je interesse om zelf op YouTube te adverteren? Neem dan contact met ons op. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

Commercial laten maken: meer informatie 

Elke maand;
content die er toe doet!

Schrijf je in!